Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: Betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: Betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten incl. reserves*: Betreft de lasten inclusief de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
*In de toekomst zal het effect van de reserves ook apart worden gepresenteerd.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 t/m 1e Begrotings-wijziging | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 5.294 | -105 | 5.189 | 5.259 | 5.330 | 5.254 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 174.007 | 7.691 | 181.698 | 169.205 | 165.891 | 169.176 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.956 | -1.137 | 819 | 963 | 1.088 | 1.081 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 181.257 | 6.449 | 187.706 | 175.427 | 172.309 | 175.512 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 88.041 | 9.754 | 97.795 | 101.026 | 118.241 | 115.639 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 105 | -104 | 0 | 46 | 99 | 97 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 88.146 | 9.649 | 97.795 | 101.072 | 118.340 | 115.736 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 16.495 | -13.760 | 2.735 | 13.387 | 2.106 | 416 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 8.462 | -16 | 8.446 | 2.778 | 2.777 | 8.447 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 24.957 | -13.776 | 11.182 | 16.165 | 4.884 | 8.863 |
Totaal Lasten | 294.361 | 2.323 | 296.684 | 292.663 | 295.532 | 300.111 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 320 | 0 | 320 | 101 | 98 | 68 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 4.020 | 209 | 4.229 | 3.946 | 949 | 754 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 4.340 | 209 | 4.549 | 4.047 | 1.047 | 822 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 7.636 | 456 | 8.092 | 6.294 | 4.294 | 4.294 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 7.636 | 456 | 8.092 | 6.294 | 4.294 | 4.294 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 180 | 0 | 180 | 0 | 0 | 0 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.250 | 0 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.430 | 0 | 1.430 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Totaal Baten | 13.407 | 665 | 14.072 | 11.591 | 6.590 | 6.366 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 280.954 | 1.658 | 282.612 | 281.072 | 288.942 | 293.745 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Korte termijn maatregelen (KTM) A15 bijdrage Drechtsteden € 0,6 mln incidenteel |
---|
In het BO MIRT van november 2018 zijn het Rijk en de provincies Zuid-Holland en Gelderland een korte termijnmaatregelenpakket A15 (KTM A15) overeengekomen met een looptijd tot 2022. Drechtsteden draagt volgens de afspraken via de provincie € 1 mln bij. In 2019 is een eerste tranche van € 0,4 mln ontvangen die bij Jaarrekening 2019 als onderdeel van het gesloten systeem Bereikbaarheid in het resultaat is beklemd en bij de Voorjaarsnota 2020 in de reserve Bereikbaarheid wordt gestort. In de jaren 2020-2022 wordt telkens € 0,2 mln ontvangen. |
HOV-NET Zuid-Holland Noord € 5,4 mln incidenteel |
---|
Voor no regret- maatregelen voor korte termijnoplossingen voor de corridor Leiden-Centraal-Leiden Lammenschans (PS 6549 januari 2013) is een bijdrage aan de gemeente Leiden toegezegd. |
Korte termijn aanpak Gebiedsprogramma Duurzame Bereikbaarheid R’dam – D-H € 0,3 mln incidenteel |
---|
Voor een deel van de in 2019 opgenomen subsidies is geen aanvraag ontvangen. De niet bestede middelen worden opnieuw in de begroting opgenomen zodat deze in 2020 kunnen worden aangevraagd. |
Aansluiten gemeentelijke VRI’s (Katwijk/Noordwijk/Voorschoten/Alphen) op verkeerscentrale € 0,2 mln incidenteel |
---|
Voor de in 2019 opgenomen subsidies zijn geen aanvragen ontvangen. De niet bestede middelen worden opnieuw in de begroting opgenomen zodat deze in 2020 kunnen worden aangevraagd. |
NL Digibeter Innovatiebudget € 0,4 mln incidenteel |
---|
In de Decembercirculiare 2019 is € 431.800 opgenomen voor 'NL Digibeter Innovatiebudget'. De bijdrage is in 2019 in de algemene reserve gestort en wordt nu in de begroting verwerkt ten behoeve van de Pilot Connected Transport in het Westland (Greenport). |
Kapitaallasten € -0,7 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Pilot Connected Transport in het Westland (Greenport) € 0,2 mln incidenteel |
---|
Conform de afspraak in het BO-MIRT van 20 november 2019 voert de provincie samen met de gemeenten Westland, Rijkswaterstaat en de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag deze pilot uit. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Overdracht wegen € 5,5 mln incidenteel |
---|
De overdracht van onderstaande wegen kon door langere voorbereidingstijd niet in 2019 worden geëffectueerd. De middelen ter dekking van de afkoopsom voor toekomstig beheer- en onderhoud worden opnieuw ter begroting gebracht. Het betreft:
Dekking uit de reserve Bereikbaarheid € 4,6 mln en de egalisatiereserve Beheer en onderhoud € 0,9 mln. |
Dagelijks en planmatig beheer en onderhoud € 6,4 mln incidenteel |
---|
In 2019 zijn niet alle geplande werkzaamheden gerealiseerd. Deze zijn doorgeschoven naar 2020. Het betreft |
Hefbrug Boskoop € 0,3 mln incidenteel |
---|
In 2019 is de hefbrug Boskoop tijdelijk afgesloten geweest in verband met herstelwerkzaamheden om de constructieve veiligheid te waarborgen. Verzoeken tot schadevergoeding worden behandeld volgens de Beleidsregel nadeelcompensatie stremming Boskoop. De extra middelen worden ingezet voor de (te) ontvangen claims tot schadevergoeding als gevolg van deze stremming. |
Kapitaallasten € 2,5 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Waterstofbussen € -13,8 mln incidenteel |
---|
In de Begroting 2020 is de totale provinciale bijdrage van € 15,3 mln voor de aanschaf en inzet van 20 waterstofbussen opgenomen. Inmiddels is duidelijk dat het project over meerdere jaren gerealiseerd wordt, daarom wordt de bijdrage ook over meerdere jaren verdeeld: |
Kapitaallasten € 0,0 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Korte termijn maatregelen (KTM) A15 € 0,2 mln incidenteel |
---|
Van de gemeente Drechtsteden wordt in 2020 de tweede tranche ontvangen. |
A20 Gouda – Nieuwerkerk a/d IJssel - € 0,1 mln incidenteel |
---|
Van de gemeente Rotterdam is in 2019 een bijdrage ontvangen die geraamd is in 2020. De geraamde bijdrage wordt nu afgeboekt. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Hefbrug Waddinxveen € 0,5 mln incidenteel |
---|
In 2015 is de Hefbrug Waddinxveen aangevaren. De schipper is voor de ontstane schade aansprakelijk gesteld en de uiteindelijke schadevergoeding is op basis van een getroffen regeling vastgesteld op € 0,5 mln. |