Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen
De provincie streeft naar een financieel gezonde huishouding. Dit is van belang voor de rechtmatigheid van het provinciale handelen en voor de maatschappelijke legitimiteit van de provincie. De provincie werkt immers direct dan wel indirect (via het Rijk) met belastinggeld van burgers en bedrijven.
Een financieel gezonde huishouding komt in de eerste plaats tot uitdrukking in een sluitende begroting, waarin baten en lasten meerjarig met elkaar in evenwicht zijn. In de tweede plaats moet de provincie beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. Deze is nodig om financiële consequenties van (niet-begrote) risico’s op te kunnen vangen.
De provincie streeft naar een belastingdruk die past bij het provinciale voorzieningenniveau. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting is veruit de belangrijkste belastingheffing van de provincie. Provinciale Staten stellen jaarlijks het opcententarief vast. Dit tarief is gebonden aan een wettelijk maximum, dat jaarlijks door het Rijk (op basis van de inflatieontwikkelingen) wordt aangepast. Beleidslijn van het college is om het tarief de komende 4 jaar gelijk te houden met het huidige tarief, zodat de relatieve lastendruk voor inwoners van Zuid-Holland niet stijgt.
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Financieel-strategisch beleid
Het provinciefonds is via het zogeheten accres gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Verder hebben de onderschrijding van plafond van het BTW-compensatiefonds en diverse ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven, zoals wijziging van het peiljaar van de eigen inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting, invloed op de hoogte van de uitkering.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft bestaat uit de belasting opcenten motorrijtuigenbelasting. Naast het door de provincie vastgestelde opcententarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland.
Wat mag dat kosten?
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: Betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: Betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten incl. reserves*: Betreft de lasten inclusief de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
*In de toekomst zal het effect van de reserves ook apart worden gepresenteerd.
Raming baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 t/m 1e Begrotings-wijziging | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 7.100 | -960 | 6.140 | 11.453 | 19.778 | 28.506 |
Totaal | 7.100 | -960 | 6.140 | 11.453 | 19.778 | 28.506 |
Totaal Lasten | 7.100 | -960 | 6.140 | 11.453 | 19.778 | 28.506 |
Baten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 281.886 | 0 | 281.886 | 276.167 | 283.563 | 292.386 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | 335.200 | 6.300 | 341.500 | 339.500 | 337.500 | 335.500 |
Totaal | 617.086 | 6.300 | 623.386 | 615.667 | 621.063 | 627.886 |
Totaal Baten | 617.086 | 6.300 | 623.386 | 615.667 | 621.063 | 627.886 |
Overzicht Algemene middelen | -609.986 | -7.260 | -617.246 | -604.214 | -601.286 | -599.380 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Kapitaallasten € -1,0 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Toelichting baten
MRB € 6,3 mln |
---|
De begrote opbrengsten MRB gaan in de jaren 2021 tot en met 2023 in totaal met € 6 mln extra naar beneden in verband met de gevolgen van de vrijstellingen voor elektrische auto’s en het volledig afvlakken van de stijging van autogebruik vanwege de gevolgen van de coronacrisis. |
Instrumentarium
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht wordt aangegeven welke de totale inzet van reserves is binnen de ambitie.
Reservenaam | Beleidsdoel | Saldo mutaties 1e Begrotingswijziging 2020 | Toevoeging | Onttrekking | Saldo mutaties Gewijzigde Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 9-1 | -24.925 | 0 | 11.923 | -36.848 |
Apparaatslasten DLG | 9-1 | -148 | 0 | 0 | -148 |
Egal.kaplast Nota IWA Bedrijfsvoer. | 9-1 | -109 | 0 | 0 | -109 |
Eindtotaal | -25.181 | 0 | 11.923 | -37.105 |
Subsidies
Geen relatie met subsidies.
Onvoorzien
Onvoorzien
Vanuit de huidige risicomanagement methodiek, waarbij onder andere gepoogd wordt een stapeling van risicobuffers te voorkomen, is er geen behoefte aan een structurele algemene post onvoorzien. Binnen project- en programmareserves en de algemene reserve zijn immers voldoende incidentele middelen aanwezig voor het afdekken van incidentele risico's. Daarnaast zijn er andere bronnen voor structurele weerstand zoals onbenutte belastingcapaciteit. De post onvoorzien is daarom als nihil opgenomen.
Organisatie
Organisatie
Organisatie zijn de overheadkosten die bestaan uit alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Zie de paragraaf Bedrijfsvoering voor verdere informatie.
Wat mag dat kosten?
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: Betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: Betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten incl. reserves*: Betreft de lasten inclusief de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
*In de toekomst zal het effect van de reserves ook apart worden gepresenteerd.
Raming baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 t/m 1e Begrotings-wijziging | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Duurzame organisatie | ||||||
Een duurzame informatievoorziening en digitalisering | 21.279 | -728 | 20.551 | 22.318 | 21.695 | 22.350 |
Maatschappelijk betrokken werkgeverschap: divers, incl&vit. | 59.300 | -35 | 59.265 | 59.322 | 59.114 | 58.356 |
Een duurzame huishouding van de provincie Zuid-Holland | 14.870 | 4.422 | 19.292 | 15.432 | 15.994 | 17.233 |
Een solide financieel en juridisch beleid | 3.134 | 53 | 3.187 | 3.090 | 3.299 | 3.937 |
Totaal | 98.583 | 3.712 | 102.294 | 100.162 | 100.102 | 101.875 |
Totaal Lasten | 98.583 | 3.712 | 102.294 | 100.162 | 100.102 | 101.875 |
Baten | ||||||
Duurzame organisatie | ||||||
Maatschappelijk betrokken werkgeverschap: divers, incl&vit. | 371 | 0 | 371 | 371 | 371 | 371 |
Een duurzame huishouding van de provincie Zuid-Holland | 2.016 | 0 | 2.016 | 2.016 | 2.016 | 2.616 |
Een solide financieel en juridisch beleid | 131 | 0 | 131 | 131 | 131 | 131 |
Totaal | 2.518 | 0 | 2.518 | 2.518 | 2.518 | 3.118 |
Totaal Baten | 2.518 | 0 | 2.518 | 2.518 | 2.518 | 3.118 |
Bedrijfsvoering - Financiën en organisatie | 96.065 | 3.712 | 99.776 | 97.644 | 97.584 | 98.757 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Pilot Connected Transport in het Westland (Greenport) € -0,2 mln |
---|
Conform de afspraak in het BO-MIRT van 20 november 2019 draagt de provincie bij aan het Onderdeel KTA. Het aandeel voor de automatiseringsopgave bedraagt € 0,2 mln. |
Asbestsanering gebouw C € 4,4 mln |
---|
Het onderzoeksrapport naar de, op basis van ouderdom van het gebouw te verwachten, aanwezigheid van asbest is recent aangeboden. De asbestbronnen zijn gelokaliseerd op basis van bureau-onderzoek, visueel (destructief) onderzoek en hierop volgende proefsloop en -sanering van een aantal specifieke zones. Deze bronnen zijn allen gelokaliseerd en geïnventariseerd. In de planning van de renovatie en verduurzaming was hierin voorzien. In de nu startende, volgende fase zal het asbest gesaneerd respectievelijk veiliggesteld worden. Na deze fase van asbestverwijdering zal de daadwerkelijke renovatie en verduurzaming van het pand starten. De totale kosten hiervan bedragen € 4.4 mln. |
Kapitaallasten € -0,5 mln |
---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen, de begrote rentelasten vallen lager uit door verschuivingen van investeringen en veranderingen van de reservepositie. |
Toelichting baten
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Instrumentarium
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht wordt aangegeven welke de totale inzet van reserves is binnen de ambitie.
Reservenaam | Beleidsdoel | Saldo mutaties 1e Begrotingswijziging 2020 | Toevoeging | Onttrekking | Saldo mutaties Gewijzigde Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Reserve Vitaliteit | 8-1 | -50 | 0 | 0 | -50 |
Jonge ambtenaren | 8-1 | -100 | 0 | 0 | -100 |
Eindtotaal | -150 | 0 | 0 | -150 |
Subsidies
Geen relatie met subsidies.