Begrotingssubsidies 2020 in vergelijking met 2019 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2019 | Maximaal te subsidiëren | Begroting 2020 | Urgente claims 2020 | 1 e Begrotings-wijziging 2020 (beleidsrijk) | Voorjaars-nota 2020 | Maximaal te subsidiëren 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Coöperatie Collectief Alblasserwaard Vijfheerenlanden | 320.000 | ||||||
2.1 | Metropoolregio Rotterdam Den Haag t.b.v. duurzame bereikbaarheid | 366.000 | ||||||
2.1 | Gemeente Rotterdam t.b.v. verlenging van het spoor naar Hoek van Holland strand | 15.100.000 | ||||||
2.1 | Ministerie I&W t.b.v. A20 Nieuwerkerk a/d IJssel | 700.000 | ||||||
2.1 | Ministerie I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 2.600.000 | ||||||
2.1 | Royal Flora Holland t.b.v. project Beter benutten goederenvervoer | 590.000 | ||||||
2.1 | Verkeersonderneming t.b.v. project Logistiek in de stad (Cityhubs en City Logistics Lab) en logistiek makelaars | 200.000 | ||||||
2.1 | Verkeersonderneming t.b.v. een Marktplaats voor mobiliteit en infrastructuur en werkgeversaanpak | 200.000 | ||||||
2.1 | Bereik t.b.v. regelaanpak/moving Traffic | 98.140 | ||||||
2.1 | VNO-NCW West | 200.000 | ||||||
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | ||||
2.1 | Regio Drechtsteden t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | 600.000 | |||||
2.1 | Regio Holland-Rijnmond t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | 600.000 | |||||
2.1 | Regio Midden-Holland t.b.v. korte termijn aanpak 2020 | 600.000 | 600.000 | |||||
2.1 | Gemeente Katwijk t.b.v. aansluiting van 10 verkeersregelinstallaties | 80.000 | 80.000 | |||||
2.1 | Gemeente Noordwijk t.b.v. aansluiting van 1 verkeersregelinstallatie | 10.000 | 10.000 | |||||
2.1 | Gemeente Voorschoten t.b.v. aansluiten van 13 verkeersregelinstallaties | 100.000 | 100.000 | |||||
2.1 | Overslag Terminal Bergambacht t.b.v. regionaal overslagcentrum | 900.000 | 900.000 | |||||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 6.577.500 | 6.577.500 | |||||
2.1 | AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 2.179.096 | 2.179.096 | |||||
Totaal | 20.417.140 | 43.000 | 9.467.500 | 2.179.096 | 11.689.596 |
De begrotingssubsidie aan AquaSwets BV t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg voor een bedrag van € 2.179.096 (Beleidsdoel 2.1)
Het contract voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis – Rozenburg is voor de periode 2018-2032 na een aanbesteding gegund aan Ottevanger OV Exploitatie BV. In 2019 is dit bedrijf vanwege financiële problemen overgenomen door ODV Maritiem / Swets Groep; het bedrijf is hierbij omgedoopt tot AquaSwets BV. Onderdeel van die overname is een aanvullende overeenkomst tussen PZH en AquaSwets met de afspraak de exploitatiebijdrage (prijspeil 2017) met terugwerkende kracht te verhogen van € 694.500 naar € 796.000 per jaar en het verstrekken van een eenmalige investeringsbijdrage van € 1,1 mln, die wordt aangewend voor maatregelen om de betrouwbaarheid van de huidige schepen (bouwjaar 1965 en 1970) te vergroten, waardoor deze nog tot ingebruikname van de Blankenburgtunnel in dienst kunnen blijven. De dekking m.b.t. deze begrotingssubsidie is tweeledig. De structurele, niet geïndexeerde exploitatiebijdrage is opgenomen in de reguliere Begroting 2020 (€ 714.000). De overige, hier gevraagde bedragen worden gedekt uit de reserve Mobiliteit. Het gaat hier om de contractuele prijsindexatie op de begrote exploitatiebijdrage (€ 42.000); De overeengekomen, geïndexeerde aanpassing exploitatiebijdrage 2020 (€ 111.000); De nabetaling van de overeengekomen, geïndexeerde aanpassing exploitatiebijdrage 2018 en 2019 (€ 212.000) en de eenmalig, overeengekomen investeringsbijdrage om het oude, overgenomen materieel in de vaart te houden (€ 1,1 mln).
De maatschappelijke baten zijn: sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van OV-reizigers uitgevoerd door concessiehouders (nummer 6.34). Hoewel de veerdienst Maassluis – Rozenburg juridisch geen OV is en niet in een concessie wordt uitgevoerd, maakt dit vervoer deel uit van deze doelstelling.
De exploitatie van de veerdienst geschiedt op basis van een openbaar aanbestede exploitatieovereenkomst, waarin ook de subsidieverstrekking is vastgelegd voor de periode 1 januari 2018 tot en met 31 december 2032. Er zijn daarom geen alternatieven voor het instrument subsidieverlening.
Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 2.179.096 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2020 in vergelijking met 2019 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Totaal subsidie-plafond 2019 | Begroting 2020 | Urgente claims 2020 | 1 e Begrotings-wijziging 2020 (beleidsrijk) | Voorjaars-nota 2020 | Totaal subsidie-plafond 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.2 | 1.6.74 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 | 14.653.080 | 17.715.575 | 17.715.575 | |||
Totaal | 14.653.080 | 17.715.575 | 17.715.575 |